Pengalaman Kena Stroke Sehingga Lupa Siapa Diri Dan Kemudian..


Stroke pembunuh nombor tiga masyarakat di Malaysia! Dianggarkan 40,000 rakyat Malaysia yang telah mengidap stroke. Sesiapa je boleh ada masalah ini, termasuk kanak kanak! Tapi kebanyakkan nya di Malaysia pesakitnya adalah dewasa.



Apa itu Stroke?

Stroke ni berlaku apabila adanya terdapat pendarahan pada saluran darah yang membekalkan darah ke otak. Jadi bekalan darah yang cukup nutrien tidak dapat dihantar dengan sebaiknya. Maka terjadilah stroke. Otak adalah tempat utama mengawal sistem badan manusia. Kalau lah, ada masalah pada otak, maka sistem yang lain akan terganggu.  

Punca Stroke?

Stroke boleh terjadi pada mereka yang selalu ada masalah di bawah ni.
  1. Tekanan darah yang tinggi. Kalau tekanan darah yang tidak dikawal, ianya boleh sebabkan dinding arteri tu akan rosak dan mengeras.
  2. Diet yang tak seimbang. Diet harian yang tinggi garam dan makanan yang diproses  memang boleh menyebabkan arteri darah jadi keras
  3. Pesakit Diabetes.  Orang yang ada diabetes, memang berisiko nak ada masalah tekanan darah yang tinggi
  4. Pernah kena stroke. Kalau dah pernah kena stroke sekali, risiko nak kena balik tu adalah tinggi
  5. Degupan jantung yang tak teratur. Keadaan ni boleh membuatkan ada gumpalan darah dalam jantung
  6. Merokok. Memang sangat diketahui boleh memberi kesan tak elok pada arteri darah
  7. Minum Alkohol. Ini kerana, lepas minum alkohol, tekanan darah boleh naik pada tahap bahaya.
  8. Sesetengah pil perancang keluarga. Boleh membuatkan darah jadi pekat.
Tapi ada juga faktor lain macam, sejarah keluarga, umur dan jantina. Kalau ikutkan peratusan lelaki yang akan menghidap stroke adalah lebih tinggi dari wanita. 

Gejala stroke?

  1. Kabur penglihatan
  2. Kebas mengejut
  3. Susah nak bercakap dan memahami percakapan
  4. Hilang imbangan badan
  5. Sakit kepala yang teruk
  6. Mual dan rasa nak muntah

Pengalaman Pesakit Stroke yang kembali Sembuh


Tanggal 28 April 2014.

Suami mengalami masalah stroke dimana doktor mengesahkan pembengkakan otak kiri yang menjadi bengkak dengan cepat. Ya Allah, hanya Allah je yang tahu macam mana perasaan saya time tu. Doktor membuat keputusan hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Tanpa berfikir panjang, saya bersetuju untuk suami dibedah kerana tiada pilihan lain. Kalau ada pun, besar kemungkinan boleh menjadi risiko yang paling besar.

1 Mei 2014
Jam 4 pagi suami masuk ke dewan pembedahan dan pakar memberitahu saya pembedahan ni merupakan major operation. Saya redha dengan segala kemungkinan yang berlaku. Jam 8pagi,  berita yang ditunggu telah tiba. Alhamdulillah..suami selamat menjalani pembedahan dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi untuk pemantauan doktor.

4 Mei 2014
Keadaan suami masih lagi tidak sedar dan doktor telah memberitahu saya yang sel-sel otak di bahagian otak kiri telah mati dan ada 3 kemungkinan yang terjadi pada suami.

  1. Tidak dapat mengingat siapa dia dan ahli keluarga.
  2. Boleh mengingat tapi cepat lupa.
  3. Masalah pertuturan.

Saya menjadi bimbang selepas itu. Apa yang saya harapkan lepas suami sedar dia akan mengingat semua ahli keluarga sendiri dan Alhamdulilah.. Allah Maha Besar.. bila dia dah sedar dia masih lagi ingat akan kami sekeluarga. Cuma yang menjadi masalah bila setiap pertuturan dia menjadikan kami tidak faham. Tapi tak apa.. saya ingat lagi dengan produk VIVIX. Saya baca setiap testimoni pasal stroke ni.. apakah kesan dia bile dia makan dan apakah boleh pulih dengan minumnya.

Cuma yang menjadi masalah bila setiap pertuturan dia menjadikan kami tidak faham. Tapi tak apa.. saya ingat lagi dengan produk VIVIX. Saya baca setiap testimoni pasal stroke ni.. apakah kesan dia bile dia makan dan apakah boleh pulih dengan minumnya. Saya cuba bagi dia setiap malam dengan 1 sudu kecil dan berdoa setiap kali saya bagi pada dia untuk pulihkan sel-sel yang dah mati di otak dia sebab otak kiri merupakan otak untuk bertutur dan mengira.
Alhamdulillah setelah hampir setahun...saya berikan VIVIX pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri-seri dan makin banyak cakap.. Hahaha.. suka saya mendengarnya bila doktor cakap macam tu.




 Berikut adalah perkongsian isteri pesakit stroke yang telah pulih dari masalah itu.




CARA PEMBELIAN VIVIX:


Cara 1 - Anda boleh buat pembelian sendiri dengan klik pada link ESELL di bawah.

 Shaklee akan pos terus pada alamat anda menggunakan City Link atau GDEX Express.

Cara 2 - Sekiranya anda mahu penjimatan berganda, anda boleh mendaftar keahlian Shaklee dengan cara menghubungi saya http://www.wasap.my/60125716112



Cara 3 -  Sekiranya anda berada disekitar Port Dickson, Lukut, Seremban dan Senawang, boleh set kan temujanji dan saya akan hantar kan didepan pintu rumah anda!


FARHANAH OMAR
Call/ Whatapps: 0125716112

Nak senang just click kat sini:

Jom like dan Follow saya:
FB: Farhanah Omar
Fb Pages: Supplement Farqistina
Instagram: farqistina

SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment